Transport drogowy z Chin jako alternatywa dla transportu kolejowego i morskiego
W ramach Inicjatywy Pasa i Szlaku powstaje coraz więcej połączeń między Państwem Środka a krajami europejskimi. Po tym, jak w 2016 roku Chiny dołączyły do międzynarodowej konwencji TIR, do transportu morskiego, lotniczego i kolejowego dołączył też przewóz drogą lądową.
Pierwsze przymiarki do uruchomienia lądowego korytarza transportowego z Chin do Polski odbyły się w 2018 roku. Ciężarówka podróżująca z miasta Khorgas, w którym uruchomiono przejście graniczne między Chinami a Kazachstanem, przebyła trasę wynoszącą 7000 kilometrów w ciągu 13 dni. To wydarzenie było sygnałem dla wielu europejskich firm spedycyjnych – krótkotrwały, lądowy przewóz towarów z Państwa Środka nie tylko jest możliwy, ale ma też ogromny potencjał i wiele zalet, które stawiają go ponad innymi metodami przewozowymi.
Jaką przewagę nad frachtem morskim ma transport drogowy z Chin?
Chyba największą zaletą przewozu lądowego jest skrócony czas realizacji zamówienia. Pełen wymiar czasowy zamyka się w granicach 16-18 dni (przy czym transit time to około 14 dni), a więc jest kilka razy krótszy od spedycji morskiej, w przypadku której sięga on około 4-6 tygodni.
Fracht morski jest też środkiem przewozu towarów, który cieszy się ogromnym popytem. Wiąże się to jednak z niedoborem statków i koniecznością rezerwowania miejsc na kontenerowcach z dużym wyprzedzeniem. Jest to wprawdzie najkorzystniejsza finansowo metoda spedycyjna, ale jej ceny często się wahają. Szukając alternatywy, wielu klientów i firm przewoźniczych zwraca się w stronę tranzytu drogowego.
Przewaga transportu lądowego nad lotniczym
W porównaniu tych dwóch metod głównym kryterium są kwestie finansowe. Fracht lotniczy jest najkrótszą formą spedycji, ale przez to również najdroższą. W przypadku przewozu drogowego nie obowiązują też aż tak rygorystyczne ograniczenia co do rodzaju cargo: ciężarówkami można przewozić baterie, akumulatory, czy też materiały niebezpieczne, których nie wolno nadawać samolotem.
Transport drogowy z Chin, w porównaniu do frachtu morskiego i lotniczego, w chwili obecnej stanowi jeszcze pewnego rodzaju niszę. Z dużą pewnością można jednak twierdzić, że już w niedługim czasie zwiększy się jego popularność, a coraz większa liczba przewoźników będzie oferowała taką usługę jako alternatywę dla innych metod przewozu.