Transport morski – zalety i wady, popularne szlaki morskie
Przewożenie towarów drogą wodną to chyba jeden z najstarszych środków transportu. Wciąż bardzo popularny, nie jest jednak pozbawiony wad. O plusach i minusach spedycji morskiej piszemy w tym artykule.
Zalety transportu drogą wodna
Nie bez powodu transport morski wciąż jest jednym z najczęściej wybieranych rodzajów spedycji. Możliwość przewożenia towaru o dużych, często niestandardowych gabarytach to jedna z największych zalet frachtu tego rodzaju. Warto zaznaczyć przy tym, że wyróżnia się kilka typów statków dostosowanych do różnego typu cargo. Do najpopularniejszych należą kontenerowe, masowce, tankowce, drobnicowce i chemikaliowce. Spedycja drogą wodną umożliwia też przewożenie bardzo dużej ilości towaru “na raz”. Wynajęcie miejsca na statku jest przy tym znacznie tańsze od przewozu towaru samolotem, brak też rygorystycznych ograniczeń co do rodzaju cargo.
Popularne szlaki
Fracht morski jest bardzo dobrym rozwiązaniem w przypadku przewożenia towaru na bardzo duże odległości. Do najpopularniejszych szlaków zaliczamy te przechodzące przez Kanał Panamski, Sueski i La Manche, Cieśninę Malakka, Bosfor i cieśniny Duńskie. To, jak wiele statków podróżuje nimi w danym momencie można obserwować na:
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:-16.3/centery:10.1/zoom:2
Największy port na świecie znajduje się w Szanghaju. W Polsce z kolei statki załadowywane i rozładowywane są w czterech miejscach: Gdańsku, Szczecinie, Gdyni i Świnoujściu.
Wady spedycji morskiej
Jak każdy środek transportu, fracht morski również posiada swoje wady. W przypadku przewozu cargo statkiem największą z nich jest niestety czas realizacji zamówienia. Transport lotniczy czy też kolejowy ma pod tym względem nad kontenerowcami ogromną przewagę. Ten sposób spedycji w dużej mierze uzależniony jest również od warunków pogodowych. Złe warunki atmosferyczne mogą opóźniać czas realizacji zamówienia, który i tak potrafi trwać nawet kilkanaście tygodni. W roku 2021 na przykładzie kontenerowca Ever Given, który utknął w Kanale Sueskim, przekonaliśmy się też o konsekwencjach, jakie mogą nieść ze sobą długotrwałe zatory na najbardziej zatłoczonych szlakach.